Afvallen door meer te eten

Verhongeringsmodus en de welbekende ”spaarstand”. Dit is blijkbaar de verklaring van de mensen die niet afvallen tot dat ze hun calorieconsumptie verhogen. Dus deze mensen vallen alleen af door meer te eten. Dit klinkt heel leuk, maar klopt het ook? Is extra eten de oplossing voor gewichtsverlies?

Om mee te beginnen leg ik jullie uit wat ”de verhongeringsmodus” en die ”spaarstand” is. Misschien heb je er wel eens van gehoord, in veel voedingsblogs wordt erover gepraat. Het begint met heel weinig calorieën eten. Dit verstoort je metabolisme (je spijsvertering) en met een gevolg dat je nog maar weinig calorieën verbrandt. Je zit nu in de spaarstand.

Als je calorieën binnenkrijgt, maar ze niet verbrandt dan blijven ze lekker op hun plek zitten. Zo val je dus niet af en kan je zelfs aankomen. In theorie zou je weer ”normaal” moeten gaan eten. Je motortje komt weer op gang en je lichaam kan weer normaal energie verbruiken.

Dat klinkt allemaal erg simpel. Maar hoe kunnen mensen verhongeren als je lichaam zichzelf zo uit kon schakelen, bijvoorbeeld? Precies. Die ”spaarstand” is helaas een verzinsel. Eet je minder calorieën dan val je af. Daar komt geen spaarstand of verhongeringsmodus bij kijken.

De oorzaak dat je niet afvalt is dus niet die ”spaarstand” waarin je lichaam staat. De reden waarom je niet afvalt is eigenlijk erg simpel. Het gebeurd vaak ongemerkt dat mensen teveel calorierijke producten eten, of minder bewegen dan dat ze denken. Het is erg interessant om eens een eetdagboek bij te houden met wat je allemaal eet en drinkt op een dag of je calorieën eens te tellen. Je zal schrikken hoeveel ”kleine” dingetjes erbij komen kijken.

Daarom kan je nog steeds afvallen door meer te eten. Hiervoor zijn een aantal mogelijkheden voor. Bij te strenge diëten hoor je vaak dat mensen een terugval krijgen. Ze ervaren veel honger en gaan na eerst een tijd te weinig eten naar heel veel in één keer te eten. Je krijgt hierdoor veel calorieën binnen, alleen het blijft bij jou bij als dat strenge dieet met weinig eten. Je praat jezelf in dat je goed bezig bent, maar je valt niet af. Als je luistert naar je lichaam en wanneer je het hongergevoel ervaart gelijk iets meer gaat eten. Dit voorkomt dat je gaat overeten. Je eet meer, maar het totale aantal calorieën gaat omlaag. Je valt dus af door meer te eten.

Je kan heel simpel ook meer eten, maar dan met caloriearme producten. Denk aan onbewerkt eten, groente, fruit, vezelrijke producten. Qua volume krijg je meer voedsel binnen, qua calorieën minder. Vette en ongezonde producten vullen minder, je krijgt zonder erbij na te denken veel meer calorieën binnen.

Calorieën geven je energie. Je valt af als je te weinig calorieën gaat eten, maar je wordt er ook moe en futloos van. Je gaat minder bewegen, met als gevolg dat je calorieverbruik achteruit gaat (dit gebeurd grotendeels ongemerkt). Eet je voldoende calorieën dan merk je dat al snel aan je energielevel. Je hebt zin om te gaan bewegen en dat extra rondje te lopen ’s avonds.

Het moraal van het verhaal? Die spaarstand en verhongeringsmodus is onzin. Je lichaam heeft geen automatische ”stop” op je stofwisseling als je te weinig eet. Het is niet zo makkelijk als wij denken helaas. Meer calorieën zorgen nooit automatisch voor meer vetverlies. Dus afvallen door meer te eten werkt dan ook niet zomaar.

Denk vooral om je eigen gezondheid. Het wordt op een gegeven moment ongezond om steeds minder calorieën te gaan eten als je gewichtsverlies tot stilstand komt. Vergeet dan even dat hele diëten en focus je een tijdje op gezond. Genoeg energie hebben en genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen is tenslotte veel belangrijker dan zo snel mogelijk op je streefgewicht te komen.

Hoeveel calorieën moet ik eten om af te vallen of om op gewicht te blijven? Daarvoor kan je contact opnemen met Eet & Weet! Stuur gerust een mail naar info@eetenweetonline.nl of klik hier om via Instagram een bericht te sturen.

https://drogespieren.nl/afvallen/afvallen-door-meer-te-eten

Geef een antwoord