Hoe krijg je buikvet weg?

Buikvet is misschien wel het hardnekkigste lichaamsvet dat er bestaat. Om mee te beginnen: wonderpoedertjes en mysterieuze supplementen werken niet! Hoe krijg je buikvet dan wel weg? Een gezond voedingspatroon creëren met een actieve levensstijl.
Ik geef jullie tips, informatie en een simpel stappenplan om je buikvet te verminderen.

Waarom is buikvet verbranden moeilijk?
Je lichaam is enorm geneigd om vet juist als voorraadje rondom je buik vast te houden.
Zeker bij vrouwen, dit heeft vooral te maken met vruchtbaarheid. Daarnaast kan buikvet veroorzaakt worden door het stresshormoon cortisol. Cortisol ”stuurt” het vet naar de buik.
Voor een ”platte” buik hebben mannen een vetpercentage van 15% hebben en vrouwen 20%.

”Een sixpack krijg je van buikspieroefeningen” Dit is een FABEL. Vele van ons gaan ervan uit dat met buikspieroefeningen het vet op je buik snel verbrand. Helaas is ”plaatselijke vetverbranding” onmogelijk. Je lichaam haalt namelijk niet per se de energie uit de plek waar de inspanning geleverd wordt.

Wat is dan wel de juiste manier?
Eigenlijk is het best logisch. Zorg ervoor dat je lichaamsvet overal op je lichaam zo veel mogelijk verdwijnt. De snelste en makkelijkste manier is om minder calorieën binnen te krijgen dan dat je verbrand. De beste oefeningen zijn dus waarmee je zo veel mogelijk calorieën verbrandt.

Je verbrandt meer calorieën met cardio training vergeleken met krachttraining. Helaas doet cardio niets ”structureels” om je vetverbranding te versnellen. Als je bedenkt dat je voor 1 kilo vet 7777 calorieën moet verliezen, moet je nog wel een paar rondjes extra daarvoor rennen. Daarentegen zorgt krachttraining voor meer spieropbouw. En een hogere spiermassa betekent meer verbranding, de hele dag door!

Enkele oefeningen om buikvet te verbranden:
Squats
Lunges
Deadlifts
Pull ups
Kettlebell oefeningen
Toch liever cardio blijven doen? Combineer dat dan met een HIIT workout. Deze vorm van cardio draait om korte, explosieve inspanningen gecombineerd met rustperiodes.

Stappenplan buikvet verliezen:
1. Vervang buikspieroefeningen door zwaardere krachttraining en/of HIIT.
2. Eet met een lichte calorietekort
3. Pas je voedingspatroon aan. (Link naar tips)
4. Ontspan en slaap meer.
5. Wees geduldig en realistisch.

 

 

 

 

Buikvet verliezen: tips, informatie én een simpel stappenplan!