Hormonen en afvallen

”Ik eet gezond en beweeg genoeg, maar ik val maar niet af.”

Dat ene stukje brood minder eten, sapjes detox kuur, geen gluten meer, geen alcohol meer, en ga zo nog maar even verder. En dat allemaal zonder resultaat. Alles geprobeerd om af te vallen en die cijfers op de weegschaal blijven hetzelfde. Wat doe ik verkeerd?

De reden waarom je geen gewicht verliest, ligt niet aan je calorie inname. Je hormonen zouden wel eens uit balans kunnen zijn. Als je op internet op zoekt ”Hormonen uit balans”, krijg je veel websites die dit verklaren. Je kunt zo goed bezig zijn met voeding, maar als je hormonen uit balans zijn zal je niet afvallen.

Om te beginnen met het hormoon ”insuline”. Insuline zorgt ervoor dat energie (suikers) uit je bloedbaan in je spieren, organen en cellen terechtkomen. Terwijl je dit leest, maakt je lichaam insuline aan om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Een bekend hormonaal probleem is dat je lichaam niet meer goed luistert naar de aanmaak van insuline. Ook wel insulineresistentie genoemd. Het gevolg is een te hoog bloedsuikerspiegel en dat je moeilijk afvalt. Om dit weer in balans te krijgen geef ik je de volgende tips mee:

  • Slaap voldoende
  • Geen slechte koolhydraten meer (suiker, snoep, koek, chips etc.)
  • Eet vezels (groenten, havermout en bonen)
  • Eet noten en vette vis
  • Voeg kaneel toe
  • Eet blauwe bessen
  • Beweeg!

Insuline opent dus de deurtjes van je cellen, zodat er energie naar binnen kan. Maar je lichaam is óf vet aan het verbranden óf vet aan het opslaan. Het is altijd één van de twee. Als je teveel insuline binnen krijgt, kan je lichaam geen ongewenst lichaamsvet meer verbranden.

Naast insuline heb je ook nog het hongerhormoon ”Grehline”. De naam zegt het al, dit hormoon wordt in je maag aangemaakt en geeft je hersenen een seintje der er gegeten moet worden. Dit systeem is bij veel mensen met overgewicht verstoord. Een hoog grehlineniveau heeft overeten als gevolg. Je hersenen krijgen geen duidelijk signaal. Dit maak afslanken moeilijk en verergerd het overgewicht. De oplossing is om gezonde vetten, vezels en eiwitten te eten om het hormoon ghreline in toom te houden.

Het hormoon grehline doet nog iets belangrijks wat je gewicht kan beïnvloeden. Het vertraagd namelijk je stofwisseling. Een hoog ghreline niveau betekend dat er gegeten moet worden. Als er eten nodig is, moet je lichaam zuinig omgaan met zijn voorraden. Dit zorgt ervoor dat je stofwisseling vertraagd en je dus minder energie verbruikt. Voldoende eiwitten nemen is een van de beste oplossingen om het hormoon ghreline laag te houden. Denk hierbij aan +/- 30 gram per maaltijd.

Tijdens het afvallen is het hormoon leptine erg belangrijk. Deze werd zelfs vernoemd naar het Griekse woord voor ”dun”. Als na het eten verzadigd bent, heeft leptine haar werk gedaan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je geen honger ervaart. Leptine wordt aangemaakt in ons eigen vetcellen. Je zou nu zeggen, hoe meer vetcellen, hoe minder honger je hebt, hoe makkelijker het afvallen gaat. Helaas werkt het niet zo. Maak je meer leptine aan doordat je meer vetcellen hebt? Dan raakt je lichaam hier aan gewend. Sterker nog, je lichaam gaat het negeren. Met als gevolg dat je altijd honger hebt, geen zin om te bewegen en moeite met afvallen. Je lichaam kan veel aandoeningen zelf genezen. Je kan je lichaam hiermee een handje helpen om geen geraffineerde suikers meer te eten, meer eiwitten, de gezonde vetten, veel vezels te eten en meer te gaan bewegen.

Je cortisol is een hormoon die je vetopslag stimuleert (met name in de buikstreek). Dit hormoon maak je onder andere aan als je stress ervaart. Het zorgt ervoor je dat beter kunt handelen in stressvolle situaties en alerter bent. Dit hormoon kan schadelijk zijn als je het teveel aanmaakt. Je gaat sneller vet opslaan, met name in de buikstreek. Buikvet is gevaarlijker dan vet op andere plaatsen van je lichaam. Cortisol kan er ook voor zorgen dat hersencellen sneller sterven, kan het darmflora negatief beïnvloeden, je weerstand verlagen en je eetlust verhogen. De oplossing hiervoor is om voldoende te slapen (7-9 uren per nacht), overdag je rustmoment opzoekt, alcohol en koffie beperkt en voldoende beweegt.

Nog even terug te komen dat cortisol je eetlust verhoogd. Komt het jou bekend voor dat je in stressvolle tijden meer zin hebt in zoetigheid? Dat zou dus door het hormoon cortisol kunnen komen. Cortisol zorgt ervoor dat je trek krijgt in zoet en vet eten. Het kan bij veel mensen een gewoonte worden om in stressvolle situaties te snoepen of te snacken. Zodra je dit eet, ontstaat er een beloningsreactie in je hersenen. Dan komt er endorfine vrij, een stofje dat je een fijn gevoel geeft. Onbewust ga je dit onthouden en ga je zelfs geloven dat zoet en vet eten je weer blij maakt. Zo kan emotie-eten of een eetverslaving ontstaan. Oplossing hiervoor is om heel simpel, geen zoetigheid meer in huis te halen.

Oestrogeen is vaak een boosdoener bij vrouwen in de overgang. In de overgang veranderd je oestrogeenaanmaak. Als gevolg ontstaat er vaak een buikje, terwijl je niet méér eet dan daarvoor. Voor de overgang zorgt oestrogeen ervoor dat je als vrouw vooral vet opslaat op je heupen, dijen en billen. Tijdens de overgang neemt een ander type oestrogeen het over. Dit type stimuleert juist de vetopslag op je buik.

Naast oestrogeen heb je ook xeno-oestrogeen. Dit krijg je van buitenaf binnen. Xeno-oestrogeen verstoord je hormoonhuishouding. Deze stoffen krijg je binnen via plastic (flesjes, voedselverpakkingen etc), cosmetica en schoonmaakmiddelen. Sommige onderzoekers beweren zelfs dat dit de oorzaak kan zijn van overgewicht.

Makkelijk afvallen bestaat niet. Het jezelf makkelijker maken wel. Zorg ervoor dat je hormonen je helpen, in plaats van tegen te te werken.

 

 

 

 

 

https://www.puurfiguur.nl/hormonen-afvallen/#:~:text=Maak%20afslanken%20makkelijker%20voor%20jezelf&text=De%20hormonen%20die%20bij%20het,afslanken%20makkelijker%20en%20sneller%20gaat.

 

Een reactie op “Hormonen en afvallen

  1. Pingback: Menstruatiecyclus en krachttraining – EET&WEET

Geef een antwoord