Lactose

Ontbijten met een goed gevulde bak kwark en na het sporten eiwitpoeder gemixt met melk. Later in de middag krijg begint je maag te rommelen, je wordt winderig, je hebt een opgeblazen gevoel of in het ergste geval krijg je flinke buikpijn. Het is een grote kans dat je lactose-intolerantie hebt. Maar wat is lactose-intolerantie eigenlijk? Waar zit lactose in? En wat zijn de alternatieven?

Om te beginnen ga ik jullie uitleggen wat lactose is. Producten die eindigen op -ose zijn bijna altijd suikers. Denk aan fructose (zit in fruit bijv.), glucose en sacharose. Lactose is opgebouwd uit galactose en glucose. Lactose is een stuk minder zoet dan andere suikersoorten. Lactose wordt ook wel melksuiker genoemd.

Lactose zit in melk van zoogdieren. Bijvoorbeeld: karnemelk, chocolademelk, schapenmelk, geitenmelk. Daarnaast vind je lactose ook in zachte kaassoorten (smeerkaas, hüttenkäse en mozzarella bijv.), yoghurt, kwark en slagroom. Het lactosegehalte kan wel tot 5% oplopen.

Lactose-intolerantie betekent dat je lichaam geen lactose kan afbreken. Normaal gesproken maakt je darmwand het enzym ”lactase” aan. Lactase zorgt ervoor dat lactose verteert en afgebroken wordt. De oorzaak dat je lichaam weinig of geen lactase kan aanmaken, is een natuurlijke oorzaak. De lactase productie neemt bij veel mensen na het derde levensjaar af. Dit komt omdat lactose in moedermelk zit.

Je lichaam heeft eigenlijk helemaal geen melk meer nodig. Omdat wij tegenwoordig melk blijven drinken en ons lichaam daar niet op gerekend heeft, is het voor een aantal lastig om de lactose af te breken. Dan spreken we van lactose-intolerantie. Je kan hierachter komen door verschillende klachten zoals: krampen, buikpijn, winderig, diarree of een opgeblazen gevoel.

Deze klachten zijn afhankelijk van je darmflora. Je darmflora breekt de stoffen af die niet door het eigen systeem kan worden afgebroken. In je darmflora leven honderden bacteriën. Als een soort bacteriën reageert met niet afgebroken lactose, kan dat voor problemen zorgen. Bacteriën beginnen met het afbreken van lactose, dus kan een gevolg hebben van ongezonde gassen en stoffen. Zoals winderigheid bijvoorbeeld.

Om onderscheidt te maken tussen lactose-intolerantie en koemelk-eiwitallergie: bij koemelk-eiwitallergie vindt een ongewenste overreactie plaats op eiwitten in de koemelk. Bij lactose-intolerantie worden deze eiwitten wel verdragen, maar zorgt de lactose dus voor de klachten.

Twee derde van de bevolking heeft lactose-intolerantie. Dit verschilt echter per regio. In Azië is dit bijvoorbeeld 90% en in West-Europa maar 5%. Dit komt door de hoge melkconsumptie. Je kan dus gerust een glas melk in de ochtend drinken.

Bij een dokter of diëtist kan je voor de zekerheid laten vaststellen hoeveel lactose je nog veilig kunt eten en drinken. Er zijn gelukkig veel alternatieven, maar let er wel op dat je genoeg calcium binnen krijgt. Plantaardige melk is bijv. een goed voorbeeld van een product zonder lactose, maar bevat wel calcium.

Voorbeelden van plantaardige melksoorten:

  • Amandelmelk. Vol met vitaminen en mineralen. Nadeel van amandelmelk is, dat er minder eiwitten in zit vergeleken met koemelk. Tip: kies voor de ongezoete variant. Hier zitten minder suikers in.
  • Havermelk. Dit product bevat veel vezels en koolhydraten.
  • Sojamelk. Voordeel van sojamelk is, dat het een grote bron van eiwitten is. Het nadeel is dat het ongefermenteerde soja is. Dit betekend dat het erg veel anti-nutriënten bevat (stofjes die de plant aanmaakt om zichzelf te beschermen tegen schimmels, virussen etc.).
  • Kokosmelk. Kokosmelk is vetter dan gewone melk. Het is perfect voor gerechten wat romiger te maken.
  • Rijstmelk. Voedingswaarde valt tegen, maar veel mensen zijn er dol op. Het levert veel koolhydraten op en is glutenvrij.
  • Geitenmelk. Dit is het enige alternatief wat niet plantaardig is. Geitenmelk bevat andere melksuikers, waar mensen weer heel anders op reageren.

Vind je het erg lastig om lactose vrije producten te gebruiken? Dan kan je er ook voor kiezen om een tablet of capsule met lactase te slikken. Dit moet je slikken voordat je een maaltijd met lactose nuttigt. Het tablet zorgt ervoor dat de lactase wordt verteert.

Aangezien ik zelf ook last heb van lactose-intolerantie, kan ik met ervaring spreken. Ik gebruik bijvoorbeeld de lactase tabletten van Disolact. De sterkte van deze tabletten wordt aangegeven met de eenheid FCC. 3000 FCC is de meest gebruikte capsule. Je hebt ook nog pillen van 10.000 FCC. De hoeveelheid lactase die hierin zit is groter en je hebt waarschijnlijk minder van nodig om klachten te vermijden.

Helaas zit lactose niet alleen in melkproducten. Ook zit lactose vaak in koek, gebak, kant-en-klaar producten zoals sauzen en soepen. Fabrikanten van dit soort producten gebruiken vaak roomboter of melkbestanddelen. Het lactose gehalte is wel veel minder vergeleken met de melkproducten.

Helaas staat niet op alle etiketten letterlijk dat het lactose bevat. Zitten er melk of melkbestanddelen in het product? Dan is het een grote kans wel.

https://chickslovefood.com/recept/plantaardige-melk-zelf-maken/

https://drogespieren.nl/?s=lactose

Geef een antwoord