MAGNESIUM

Wat is het eigenlijk? En waar is het goed voor?

Magnesium is een mineraal dat o.a. goed is voor je botten en spieren. Ons lichaam maakt magnesium niet zelf aan, dus we moeten het uit onze voeding halen of aanvullen met een voedingssupplement.
Magnesium heeft invloed op o.a.: Energieproductie, ontspanning van de spieren, verhoging weerstand, geheugen en concentratievermogen en het juist functioneren van je spieren.


Heb ik magnesiumtekort?
Een paar symptomen van magnesiumtekort: Spierkrampen, onrustige benen,Spierzwakte, Migraine, Menstruatiepijn, Geprikkeldheid, Koude handen en voeten.


In welke producten vind je veel magnesium?
Voor mannen (19-50jaar) bedraagt de dagelijkse hoeveelheid (ADH) 300-350mg per dag. Voor vrouwen is dit 250-300mg per dag.Noten, cacao, schelpdieren en sojabonen bevatten meer dan 100mg magnesium per 100 gram. Ook groene groenten, volkorengranen en bananen bevatten veel magnesium.


Calcium samen met magnesium
Calcium zorgt net als magnesium voor sterke botten en is van belang voor de spierfunctie. Het is belangrijk dat de hoeveelheid calcium en magnesium in ons lichaam in balans is. Magnesium wordt ook wel gezien als de tegenhanger van calcium. Het verschil is dat magnesium het effect van calcium juist remt. Wanneer je een magnesiumtekort hebt (spierkrampen bijvoorbeeld), is de hoeveelheid calcium hoger.


Vitamine D3
Vitamine D3 is dierlijk en maakt je lichaam zelf aan. Als je een magnesiumtekort hebt is je lichaam minder goed in staat om vitamine D op te nemen. Magnesium speelt een grote rol bij het activeren van vitamine D. Daarnaast is een voldoende hoeveelheid aan vitamine D in het lichaam van belang voor een betere opname van magnesium.

Geef een antwoord