Menstruatiecyclus en krachttraining

”Stem jij je training af op je menstruatiecyclus?”

Waar vrouwen van nature mee te maken hebben, waar mannen nooit aan hoeven denken. Veel vrouwen hebben geen idee wat voor invloed de menstruatiecyclus heeft op hun training en progressie. Wat jammer is, vrouwen kunnen zoveel meer kracht- en spiergroei behalen door hun training af te stemmen op hun menstruatiecyclus.

In mijn vorige blog ”hormonen en afvallen” heb ik jullie al veel uitgelegd over je wat er gebeurd als je hormonen uit balans zijn. Je menstruatie heeft dan ook alles met hormonen te maken.

Zoals oestrogeen; ”Het onbegrepen hormoon wat je moet omarmen”. Oestrogeen ondersteunt spierherstel, voorkomt spierverlies, zorgt voor minder buikvetopslag, beschermt gewrichten en verhoogt je metabolisme (spijsvertering). Dan heb je ook de ”Progesteron”. De onderduikende crimineel. Effecten van progesteron zijn: Het werkt oestrogeen tegen, met als gevolg eiwitafbraak. De aansturing van de spieren kunnen slechter worden en het concurreert met testosteron.

Deze 2 hormonen schommelen flink tijdens je menstruatiecyclus. Hierbij heb je 2 fases. De start van je menstruatie tot ovulatie zijn is je oestrogeen hoger dan je progesteron. Dit wordt ook wel de ”folliculaire fase” genoemd. Fase twee is vanaf de ovulatie tot de start. Hier is je progesteron hoger dan je oestrogeen. Deze fase noemen we de ”luteale fase”.

Bootylab

In je folliculaire fase (net na je menstruatie) word je sterker. Het is aan te raden om je trainingsfrequentie en je volume te verhogen door meer sets te doen in deze periode.

Periode van je ovulatie t/m de mid luteale fase loopt je metabolisme op. Je kan meer sets doen en je richten op spiergroei. Eet en drink in deze periode wel genoeg.

5-7 dagen voor je mentruatie t/m je menstruatie neemt je kracht af. Dit is de late luteale fase. In deze fase kan je ook wat aankomen, aangezien je meer vocht vasthoudt. Ben je hier erg gevoelig voor? Ga ongeveer 10 dagen herstel trainingen toepassen op lage intensiteit.

Tip: Om precies te weten in welke fase je zit van je menstruatiecyclus, kan je de app Flo gebruiken.

https://bell-coaching.com/training/menstruatiecyclus/

Geef een reactie